top of page

Concurrentiebeding: bescherm je bedrijfsbelangen

  • Foto van schrijver: Tahir Nefjodov
    Tahir Nefjodov
  • 13 mei
  • 2 minuten om te lezen

Een werknemer vertrekt. Geen probleem. Tot hij de dag erna bij een directe concurrent werkt – met kennis van jouw klanten, prijzen en strategie. Wat doe je dan? En even belangrijk: kan je dit soort concurrentie in de toekomst voorkomen?



Een concurrentiebeding is een krachtig juridisch instrument om je onderneming te beschermen. Maar dan moet het wel goed in elkaar zitten. In de praktijk zien we nog vaak bedingen die te vaag, te ruim of zelfs helemaal niet geldig zijn. In deze blog lees je hoe je het concurrentiebeding effectief inzet – en waar je op moet letten als werkgever.


Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding is een afspraak in een arbeidsovereenkomst waarin je afspreekt dat een werknemer – na uitdiensttreding – gedurende een bepaalde periode en binnen een bepaalde regio geen concurrerende werkzaamheden mag verrichten.

Denk aan een ex-medewerker die voor een directe concurrent gaat werken, of zelf een bedrijf start in dezelfde branche. Zo’n beding voorkomt dat jouw opgebouwde kennis, klantenkring of marktpositie direct tegen je gebruikt wordt.


Wanneer is een concurrentiebeding geldig?

Om juridisch stand te houden, moet het beding aan een aantal voorwaarden voldoen:

  1. Het moet schriftelijk zijn overeengekomen met een meerderjarige werknemer;

  2. Het moet duidelijk omschrijven wat verboden is, voor welke periode en in welke regio;

  3. Het moet ''redelijk'' zijn in verhouding tot het belang dat jij als werkgever hebt.


Is het beding vaag geformuleerd of niet toegespitst op de functie van de werknemer? Dan loop je het risico dat een rechter het (gedeeltelijk) vernietigt.


Let op bij tijdelijke contracten!

Wil je een concurrentiebeding opnemen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? Dan geldt er een extra eis: je moet schriftelijk motiveren waarom er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang.


Een standaardzin is niet genoeg. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijke salesmedewerker met toegang tot vertrouwelijke klantgegevens. In zo’n geval kan een concurrentiebeding gerechtvaardigd zijn – maar je moet het dan dus wel vooraf goed onderbouwen.


Een standaardbeding is meestal niet genoeg

Veel bedrijven werken nog met oude of gekopieerde modelcontracten. Begrijpelijk, maar riskant. De rechtspraak wordt steeds strenger. Vaak heeft alleen een goed doordacht, op maat gemaakt beding kans van slagen.


Oftewel: juridisch gezien is een “one-size-fits-all” concurrentiebeding verleden tijd. Wij helpen je graag bij het (her)formuleren van een sterk en houdbaar beding dat past bij jouw onderneming en medewerkers.


Vergeet het relatiebeding niet

Naast het concurrentiebeding kun je ook nog een relatiebeding opnemen. Dit gaat nog een extra stap verder: hiermee voorkom je namelijk dat een ex-werknemer contact zoekt met jouw klanten, leveranciers of andere zakelijke relaties. Ook dit beding moet concreet en redelijk zijn. Wij kijken altijd naar het totaalplaatje, zodat je juridische bescherming waterdicht is.


Zekerheid over je concurrentiebeding? Laat het controleren

Of je nu een nieuw beding wilt laten opstellen of twijfelt aan een bestaand contract: wij zorgen dat jouw belangen goed zijn vastgelegd. Geen standaardteksten, maar maatwerk afgestemd op jouw situatie. Zo voorkom je vervelende verrassingen bij vertrek van een medewerker.


Neem contact met ons op via contact@lionslaw.nl of 06-24254842 bij vragen, voor meer informatie, of om je arbeidsovereenkomsten te laten nakijken.


 
 
bottom of page