Wanneer een second opinion aanvragen?
- Tahir Nefjodov
- 18 apr
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 4 mei
In juridische trajecten is het niet ongebruikelijk dat cliënten twijfels hebben over het advies of de aanpak van hun huidige jurist. Misschien voel je je niet gehoord, begrijp je de gekozen strategie niet volledig, of ben je het gewoon oneens met jouw jurist. In dergelijke gevallen kan een second opinion door een onafhankelijke jurist uitkomst bieden.

Wat is een second opinion?
Een second opinion is een herbeoordeling van je juridische situatie door een andere, onafhankelijke jurist. Deze jurist bekijkt je dossier objectief en geeft een eerlijk oordeel over de haalbaarheid van je zaak, de gekozen strategie en eventuele alternatieve routes. Het doel is om je meer duidelijkheid en vertrouwen te geven in de te nemen stappen.
Waarom een second opinion overwegen?
Er zijn verschillende redenen om een second opinion aan te vragen:
- Twijfels over het huidige advies: Je bent het niet eens met de voorgestelde aanpak of voelt je onvoldoende geïnformeerd.
- Belangrijke beslissingen: Bij grote belangen wil je zeker weten dat je de juiste koers vaart.
- Ontevredenheid over communicatie: Je ervaart een gebrek aan communicatie of betrokkenheid van je huidige jurist.
- Beoordeling van proceskansen: Je wilt zeker weten of het zinvol is om een procedure te starten of in hoger beroep te gaan.
Second opinion en rechtsbijstandverzekeringen
De second opinion wordt bij rechtsbijstandverzekeringen vaak gebruikt als onderdeel van een ‘’geschillenregeling’’. Heb je een rechtsbijstandverzekering van bijvoorbeeld DAS, ARAG of Achmea? Dan is het goed om te weten dat je in veel gevallen recht hebt op een second opinion door een jurist naar keuze, óók als dit afwijkt van de jurist die door je verzekeraar is toegewezen. De kosten voor deze second opinion worden dan doorgaans vergoed door de verzekering: dus gratis voor jou.
Hoe werkt het aanvragen van een second opinion?
1. Contact opnemen
Neem contact op met een onafhankelijke jurist, zoals LION’s Law, om je situatie te bespreken.
Ben je verzekerd bij een rechtsbijstandverzekering? Stel je verzekering dan per mail, met ons mailadres ''contact@lionslaw.nl'' in de cc, een termijn van 14 dagen om contact met ons op te nemen voor het afgeven van een second opinion op hun kosten.
2. Dossier aanleveren
Lever alle relevante documenten en correspondentie aan voor beoordeling.
3. Beoordeling
Als ''scheidsrechter'' analyseren we je dossier en geven jullie een objectief advies over de haalbaarheid en mogelijke vervolgstappen.
Ben je verzekerd en geven wij je gelijk? Dan heb je in de regel het recht om zelf een nieuwe jurist aan te wijzen die de behandeling van jouw dossier overneemt, op kosten van de rechtsbijstandverzekering. Geven wij je ongelijk? Ook dan is er geen man overboord: de kosten van onze second opinion komen volledig voor rekening van de rechtsbijstandverzekering.
LION’s Law staat voor je klaar
Steeds vaker worden wij door cliënten benaderd voor een second opinion. Bij LION’s Law combineren we een frisse, oplossingsgerichte blik met een onafhankelijke beoordeling van jouw juridische positie. Of het nu gaat om een lopend geschil, een voorgenomen procedure of het toetsen van een eerder advies: wij analyseren jouw vraagstuk scherp en zetten de juiste koers uit.
Neem contact met ons op via contact@lionslaw.nl of 06-24254842 bij vragen, voor meer informatie, of om een second opinion aan te vragen.